FAQ - OFTE STILTE SPØRSMÅL

MÅ JEG OPPGI MITT PERSONNUMMER?

Ja, vi bruker det til å verifisere din alder når du kjøper tobakk jf. med tobakksskadeloven § 17 Aldersgrenser. I henhold til Datatilsynet er du forpliktet til å oppgi fødselsnummeret ditt hvis virksomheten som ber om det.

Personnummeret oppgis kun til Bank ID og kredittselskapet Qliro, og ikke til SnusExpress / Maxsnus. Personopplysningsloven sier at fødselsnummer / personnummer ikke kan lagres og behandles fritt.

Kilde: Datatilsynet , Tobakksskadeloven

 

HVORDAN VERIFISERER JEG ALDER?

Maxsnus bruker en 100 % sikker Bank ID prosess

Rådene som beskytter deg mot BankID-svindel - BankID

 

PROBLEMER MED VERIFISERINGEN?

Bank ID kan ha "tekniske problemer", og kan være midlertidig ute av drift, eller netthastigheten kan være tregt på grunn av overbelastning. Da kan man forsøke igjen litt senere, eller forsøke prosessen under.

 

GJENNOMFØRE EN ALDER VERIFISERING

Du er i kassen for å registrere deg eller logge inn:

  1. Skriv inn epost adresse
  2. Klikk på: «Bekreft alder»
  3. Klikk på: «Klikk her for å bekrefte din alder»
  4. Skriv inn ditt personnummer, og så klikk på «Neste»
  5. Velg: «Hvordan du vil identifisere deg»
  6. Fullfør bank ID identifiseringen, som normalt er i 2 trinn, med kode fra bank ID brikke eller mobil, og deretter passord (på samme måte som man logger inn i banken)
  7. Alderen blir så bekreftet, og man kommer automatisk tilbake til nettsiden for å registrere «leveringsadressen»


MERK: går nettsiden – ikke – automatisk tilbake, må man trykke pil tilbake på nettleseren (øverst til venstre) for å komme tilbake til registrering av «leveringsadressen" og så videre. Dette «kan skje» på noen nettsider, men ikke Google Chrome eller Microsoft Edge

 

HVORDAN BESTILLER JEG?

Bestilling gjør du enkelt ved å legge ønsket produkt i handlekurven, deretter følger du stegene i handlekurven, hvor det skal sendes, hvilken frakt alternativ du ønsker og til slutt betalingsalternativ.

Merk deg dette, at kunden gjør alt selv. Det vil si at vi endrer ikke noe på ordren, enten å refundere eller kansellere ordren, oftest etter avtale med kunden.

 

HVILKE FORSKJELLIGE BETALINGSLØSNINGER TILBYR DERE?

Alle betalingsløsningene går igjennom QLIRO, som med faktura (løsninger), bankoverføring (Trustly), Vipps, Visa og Mastercard.

 

HVOR MYE KOSTER FRAKT?

Man velger mellom gratis frakt til postkassen, og frakt med en kostnad (99 NOK) til hentested.

Vi anbefaler å bruke pakke til hentested, når ordren har en høy verdi, eller man bor på et sted det kan være fare for tyveri. Pakke til hentested leveres til ditt nærmeste postkontor eller utleveringssted.

 

KANSELLERE ORDREN?

Du kan kansellere din ordre, så lenge den ikke er pakket og sendt. Når pakken er hentet av Posten fra vårt lager, kan den ikke stoppes. Ønsker du ikke varen etter at den er sendt, må du returnere pakke for egen regning. Da må du kontakte oss på mail, og lage en skriftlig avtale om retur innen 14 dager i henhold til lover og våre vilkår.

Hvis bestillingen din ikke er plukket, stopper vi den med en gang. Vi refunderer da kjøpsbeløpet.

Ha ordrenummeret klart når du kontakter oss.

For raskt svar bruk SMS eller ring +47 40 60 19 18. Du kan også sende en e-post til support@maxsnus.no med litt lengre behandlingstid.

 

RETURNERE PRODUKTER?

Du kan returnere ubrukte produkter, etter å ha avtalt dette på forhånd via E-post. Send med en kopi av E-posten, sammen med produktene du ønsker å returnere.

Det samme gjelder å bytte. Da sender du til oss, og vi sender nye når vi har mottatt pakken, og funnet den i orden.

Sendes til:
SnusExpress i Norge AS
Postboks 102
1801 Askim
Tlf: +4740601918
Mail: support@maxsnus.no 

 

NÅR KOMMER BESTILLINGEN MIN?

Vår leveringstid er 1-3 virkedager i Norge. I enkelte tilfeller kan leveringstiden være noe lenger, da posten nå leverer 3 dager i uken, eller raskere noen steder, les mer under.

Følg med på sporingen, og dette er fremdriften som gjelder.

Alle pakker blir levert, selv om det kan ta litt lenger tid en skjeden gang. Tar det spesielt - unormalt - lang tid, som for eksempel over 10 dager, kontakt oss, så etterlyser vi pakken hos posten.

 

PRODUKTKLAGER

LES DETTE: Hvis man ønsker å klage på et snusprodukt av ulike årsaker, MÅ produktet IKKE brukes. Det byttes kun snusboks mot snusboks i henhold til Tobakksskadeloven § 20. Forbud mot gratis utdeling av tobakksvarer. Er produktet brukt på en eller annen måte, eller snusboksen er kastet eller er tom, blir ikke produktklagen behandlet / godkjent, dette gjelder også transportskadede produkter. Manko på "en eller noen få" snusposer behandles ikke som klage, da dette er normal produksjonsfeil som kan oppstå i ethvert produkt.

Husk å dokumenter med bilder av: produktet, undersiden av snusboksen, transport emballasjen, og etiketten.

Alle snusprodukter er forseglet og datostemplet av produsent, og oppbevares etter gjeldende produktbestemmelser på utsalgssted før salg.

Produktklager på produktene i linkene under, skal rettes direkte til produsentene som behandler produktklagene.

 

KRAV

Klager på produkt, må nøye dokumenteres med ordrenummer, og bilder av produktet når det oppdages, for at de skal kunne håndteres. MaxSnus.no forbeholder seg retten til å sende klagen videre til produsent / importør. De kontakter deretter kunden, og i tillegg kan kreve annen dokumentasjon og innhenting av varen for å kunne avgjøre videre behandling. Vi gjør oppmerksom på at det er strenge myndighetsregler og lover til «Tobakk og tobakkssurrogater» i forhold til annen forbrukervare, og at «kompensasjon» ikke gis uten særlig god grunn.

 

LINKER TILL REKLAMASJON

Klage på Swedish Match produkter gjør du her: kundsupport@swedishmatch.com 
Klage på alle Skruf og Zone x produkter gjør du her: Reklamasjon
Klage på Epok, KickUp, Blå og Lundgrens gjør du her: firmapost_norway@bat.com 
Klage på Nor snus gjør du her: firmapost_norway@bat.com
Kontakt oss for mer informasjon om andre produkttyper: support@maxsnus.no  

 

PAKKE TIL POSTKASSE

Posten utvidet tjenesten «Pakkelevering i postkassen» fra 3 til 5 dager i uken, fra 20. september 2022. Gjelder 65% av postmottakene i Norge, og på disse byområdene:

Oslo, Moss, Fredrikstad, Sarpsborg, Drammen, Tønsberg, Horten, Sandefjord, Larvik, Skien, Porsgrunn, Kristiansand, Stavanger, Haugesund, Bergen, Ålesund, Molde, Gjøvik, Hamar, Lillehammer, Trondheim, Nesodden, Askim, Spydeberg, Mysen, Halden, Hønefoss, Røyken, Kongsberg, Arendal, Grimstad, Mo i Rana, Bodø, Narvik og Tromsø.

Listen er hentet fra Posten september 2022, og Posten kan endre denne uten vår viten.

 

ER DET BEST FØR DATO PÅ SNUS?

Ja, det er best før dato på snus. Best føre dato er ikke siste bruksdato som noen tror. De er brukbare fra 1 til 3 måneder etter, litt avhengig om det er løs, brun, white eller all white  (helhvit) snus. Inntil 12 måneder lengre, hvis de fryses ned.

Det anbefales å oppbevare snusen i kjøleskap, men ingen krav. Snusboksene er ganske tette, og spesielt hvis de fortsatt er i plastemballasjen som er rundt "stokken" (5 eller 10 pakk).

 

KAN SNUS FRYSES?

Ja, snus kan fryses. Det anbefales ikke å fryse snus som allerede har vært fryst.

Snusen må tines i kjøleskapet, og ligge litt med lokket igjen i romtemperatur, før man åpner snusboksen så de får akklimatisert seg. Dette er viktig, for limet "kan" løsne på posen, det vil si at innholdet kommer ut. Det gjelder spesielt om sommeren, men også hele året. Limet løsner ikke når du har den (normalt) i munnen.

 

NÅR KOMMER UTSOLGTE VARER TILBAKE PÅ LAGER?

Noen produkter kan ha gått ut fra det norske markedet, eller hovedleverandør har ikke det enkelte produktet på lager på forsinket produksjon o.l.

Kontakt oss for nærmere informasjon support@maxsnus.no 

 

TILKOMMER DET SKATTER OG AVGIFTER VED Å HANDLE FRA MAXSNUS?

Nei, det tilkommer ingen skatter og avgifter ved å handle fra Maxsnus, du betaler kun det du får opplyst på produktsiden. Alle skatter og avgifter er inkludert i våre priser.

 

ER DET ANGRERETT OM JEG SKULLE OMBESTEMME MEG?

Ja, det er full angrerett hos oss innen 14 dager. Du trenger ingen begrunnelse får å angre ditt kjøp, se mer på forbrukerrådet sine sider, www.forbrukerradet.no.

Det eneste du bør gjøre, er å sende oss en mail, så avtaler vi resten via den.

 

HVORDAN KOMMER JEG I KONTAKT MED MAXSNUS?

Du kommer i kontakt med oss på mail, support@maxsnus.no. Vi besvarer dine henvendelser så fort som mulig. Du kan også ringe vår kunde telefon på tlf: +47 40 60 19 18, eller ta kontakt med oss i chatten nede i høyre hjørnet. Du kan også kontakte oss på kontaktskjema her.

 

LOVVERK OG EKSEMPLER OM LEVERING

LEVERING § 7

I henhold til Forbrukerkjøpsloven § 7. Leveringen: «Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren.» Det vil si at leveringen har skjedd når kontroll over "pakken" har gått over på kjøperen. 1) Posttjenesten «levering til Postkasse»: leveringen har skjedd når "pakken" er lagt i kjøperens postkasse. 2) Posttjenesten «pakke til hentested»: når "pakken" er avlevert til et utleveringssted som «Posthus» eller «Post i butikk», er leveringen fullført når "mottaker" har fysisk mottatt "pakken". Det gis tilleggsinformasjon til disse tjenestene som dokumenterer utlevering/levering i sporingsinformasjonen på Posten.no eller via Post-Appen, gjennom SMS og E-Post varsling til kunden.

I henhold til Posten, er pakken i utgangspunktet fortsatt levert, selv om sporingen ikke viser dette. Etikett med RFID brikke er et tillegg til strekkoden, og sporingen aktiveres gjennom antenner i de ulike fasene under transporten. Vær også oppmerksom på at adresseetikettens RFID-brikke kan slutte å virke, ved skader eller annen årsak. Da slutter RFID-varslingen. Pakken er fortsatt på vei til mottaker som et vanlig brev.

Mottaker er i henhold til Postens vilkår ansvarlig for at Posten/Bring kan levere pakken på vanlig måte, eksempelvis at det er plass i postkassen, eller annen leveringsmåte, og postkassen o.l. er tydelig merket med mottaker som er folkeregistrert på adressen.

 

RISIKO ETTER LEVERING § 14

I henhold til Forbrukerkjøpsloven § 14. Risikoens overgang: «Risikoen går over på forbrukeren når tingen er levert i samsvar med § 7 […]». Ved alle typer «sendekjøp/nettsalg» går risikoen for varen over på kjøper når han har fått varene/pakken – levert – i henhold til det som er nevnt i avsnittet Levering. Posten og Maxsnus er dermed ikke ansvarlige for «pakken» etter levering. Dersom varen/pakken forsvinner eller blir skadet før den fysiske besittelsen er overtatt (før levering § 7 er gjennomført), bærer Maxsnus risikoen for dette. Blir varen/pakken borte eller skadet etter overtakelse (etter levering § 7), bærer kjøperen risikoen og kostnaden for dette.

Maxsnus erstatter derfor ikke pakker som er blitt borte fra postkassen etter «levering», og anbefaler å bruke tjenester som man fysisk må hente pakken på hentested som post i butikk.

Eksempel 1:
Der mottaker ikke finner pakken i postkassen når den skal hentes inn, etter mottatt varsling om levering eller fysisk levert av posten, er ikke Posten eller Maxsnus ansvarlig for dette. Kunden må selv bære kostnaden for tapet, da pakken er registret som levert § 7. Vi og Politiet anbefaler at du politianmelder forholdet som tyveri fra postkasse.

Eksempel 2:
Hvis du er hjemme og får SMS melding om at pakken er levert, og går ut etter 2 minutter for å hente pakken, og den ikke er der, må du straks kontakte Posten, som må kontakte postbudet, eller du må selv gjøre et forsøk på å finne postbudet o.l. Da «kan» postbudet ha lagt pakken i feil postkasse, eller annet som kan rettes mot Postbudet som registrer den som levert. Kunden må selv bære kostnaden for tapet, da pakken er registret som levert § 7. Vi og Politiet anbefaler at du politianmelder forholdet som tyveri fra postkasse.
Maxsnus kan kontakte Posten og melde pakken som savnet for deg som mottaker, men er ikke erstatningsansvarlig for den.

Forbrukerkjøpsloven
Forbrukertilsynet
Postens generelle leveringsvilkår