FRAKT OG RETUR

FRAKTALTERNATIVER

Hos Maxsnus.no kan du velge mellom følgende fraktalternativer:

  • Levering direkte til postkassen din med Posten/Bring
  • Levering til nærmeste hentested eller postkontor med posttjenestene til Posten/Bring

 

POSTKASSE

Siden 20. september 2022, har Posten/Bring utvidet tjenesten «Pakke i postkassen» fra tre til fem dager i uken. Denne økningen i antall leveringsdager gjelder 65 % av postadressene i Norge, og følgende områder:

Oslo, Moss, Fredrikstad, Sarpsborg, Drammen, Tønsberg, Horten, Sandefjord, Larvik, Skien, Porsgrunn, Kristiansand, Stavanger, Haugesund, Bergen, Ålesund, Molde, Gjøvik, Hamar, Lillehammer, Trondheim, Nesodden, Askim, Spydeberg, Mysen, Halden, Hønefoss, Røyken, Kongsberg, Arendal, Grimstad, Mo i Rana, Bodø, Narvik og Tromsø.

Denne listen er fra september 2022, og Posten kan ha endret den siden da, uten at vi har fått kjennskap til det.

Estimert leveringstid: En til tre virkedager. Når pakken er levert i postkassen din, sender Posten/Bring en melding og gir deg beskjed.

Leveringstiden kan avvike begge veier fra det opprinnelige estimatet. Leveringstiden regnes fra når pakken er fysisk levert og registrert i postens sorteringsmaskin, og ikke fra når den ble hentet fra lageret vårt.

Hvis postkassen din er låst, eller pakken er for stor, eller hvis det av annen grunn ikke er mulig å levere pakken i postkassen din, sender Posten/Bring pakken til ditt lokale postkontor eller nærmeste hentested. Du vil bli varslet enten via SMS eller e-post når pakken er klar til å hentes, noe som vanligvis tar en til fem dager fra posten forsøkte å levere pakken i postkassen din.

 

HENTESTED ELLER POSTKONTOR

Vi anbefaler dette fraktalternativet når bestillingen din har høy verdi, eller hvis du bor i et område der det er fare for tyveri, siden dette er den sikreste leveringsmetoden. Estimert leveranse er en virkedag til de flest områdene i Midt-Norge, og to til fem virkedager til andre deler av Norge. Leveringstiden er kun et estimat og utgjør ingen garanti.

Pakken din har et sporingsnummer, og du må signere når du henter den. Posten/Bring vil varsle deg enten via SMS eller E-post når pakken er klar til å hentes. Derfor er det viktig at du oppgir korrekt kontaktinformasjon når du legger inn bestillingen.

 

PÅMINNELSER OM HENTING OG AUTOMATISKE RETURER

Tre dager etter at du har fått beskjed om at pakken din er tilgjengelig for henting, vil du motta en påminnelse. Dersom du ikke har hentet pakken din innen syv dager, blir den returnert til Maxsnus.

Siden 1. oktober 2022 har fristen for henting blitt endret fra 14 til 7 dager. Du kan gebyrfritt be om forlengelse av denne fristen fra 7 til 14 dager ved å bruke Posten-appen eller ved å kontakte deres kundeservice.

Postens sporing
Postens kundeservice
Last ned Post-Appen

 

FRAKTKOSTNADER

  • Pakker som sendes til postkassen din - gratis frakt.
  • Pakker som sendes til et hentested/postkontoret - 99 NOK i fraktkostnader

 

RETUR

KAN JEG AVBESTILLE?

Ja. Det er mulig å kansellere bestillingen din hvis den ikke allerede er pakket og gått inn i fraktprosessen. Hvis du ombestemmer deg om bestillingen din etter at den er sendt fra lageret vårt, er du selv ansvarlig for å returnere pakken. I tillegg må du kontakte oss på e-post og inngå en skriftlig avtale om retur innen 14 dager i henhold til loven og våre vilkår.

Hvis du kontakter oss før bestillingen din er behandlet og sendt, stopper vi den med en gang og refunderer kjøpesummen.

Det er viktig at du har det relevante bestillingsnummeret når du kontakter oss.

For spørsmål det haster med, kontakt oss enten via SMS eller ring oss på +47 40 60 19 18. Du kan også kontakte oss via e-post på support@maxsnus.no, men behandlingstiden kan da bli litt lenger.

 

KAN JEG RETURNERE PRODUKTENE?

Ja, du kan returnere ubrukte produkter under forutsetning av at du har inngått en skriftlig avtale med oss. Kontakt oss via e-post for å gjøre dette. Etter at en avtale er inngått, skriv ut den e-posten og send den til oss sammen med produktet(ene) du ønsker å returnere.

Det samme gjelder når du ønsker å bytte ubrukte produkter. Send produktet du ønsker å bytte til oss med kopi av e-posten, så sender vi deg nye produkter så snart vi har gjennomgått pakken fra deg og sjekket at alt er i orden.

Send til:
SnusExpress i Norge AS
Maxsnus.no
Postboks 102
1801 Askim
Telefon: +4740601918
E-post: support@maxsnus.no

 

ANGRERETT

Maxsnus følger forbrukerkjøpsloven i henhold til deres lover og regler om angrerett (www.forbrukerradet.no). Du trenger ingen grunn for å bruke angreretten innen 14 dager etter at du har mottatt pakken. Dersom du ønsker å anvende angreretten din for kjøpet, send en e-post med din forespørsel til support@maxsnus.no. Merk at du ikke kan angre på et kjøp hvor forseglingen til produktene er brutt, dvs. hvis plastfolien rundt snusen er åpnet. Ved retur er du som kunde ansvarlig for den opprinnelige fraktkostnaden. Du vil motta refusjon når produktet(ene) er returnert til den opprinnelige avsenderen, eller når vi får bevis på at bestillingen er returnert til oss.

Last ned angrefrist skjema her.

Returadresse:
SnusExpress i Norge AS
Maxsnus.no
Postboks 102,
1801 Askim

 

SKADE PÅ EMBALLASJE OG/ELLER PRODUKTET

Hvis emballasjen og/eller produkt(er) har blitt skadet under frakten, ta tydelige bilder av pakken, etiketten og de aktuelle produktene slik at vi kan behandle klagen din.

Ikke bruk eller kast skadede produkter før klagen din er behandlet av Maxsnus.

Hvis det er emballasjen som har blitt skadet under frakten hos Posten/Bring, vil de registrere den og legge den ødelagte pakken i en spesiell plastpose som merkes med en etikett som leveres i postkassen eller på hentestedet, avhengig av hvilken leveringsmetode du har valgt. Du som kunde har rett til å klage på en skadet pakke etter levering. Det kan du gjøre ved å sende oss bilder av pakken og produktet(ene), samt bilde av den «skadede etiketten» fra Posten/Bring. Vær oppmerksom på at det skal mye til for at en snusboks blir skadet, og det er høyst uvanlig at de blir skadet uten at emballasjen også er skadet. Skadde produkter må returneres til Maxsnus og kan ikke brukes. Kontakt oss for mer informasjon.

I henhold til tobakkskadeloven § 20 byttes snusbokser kun mot snusbokser. Enhver form for gratis utdeling av tobakksvarer er forbudt.

Det er ingen garanti for produkter som har blitt ødelagt, brukt eller brukt opp av kunden.

 

PRODUKTER MANGLER I BESTILLINGEN MIN

Hvis du ikke har mottatt alle produktene i bestillingen din, vennligst dokumenter det ved å sende klare bilder av pakken, etiketten og produktet(ene) slik at vi kan behandle klagen din.

Vennligst merk: Posten/Bring registrerer og dokumenterer vekt og størrelse på pakken. Dette reflekterer innholdet i pakken og antall produkter i tillegg til Maxsnus egen dokumentasjon på hva som er sendt fra Maxsnus. Disse faktorene vil være avgjørende ved reklamasjoner på manglende produkter, og om reklamasjonen blir avvist eller ikke.

 

KLAGER

Dersom du mottar defekt eller feil produkt(er), vennligst kontakt oss via e-post på support@maxsnus.no. Ved retur skal bestillingen pakkes forsvarlig (i samme emballasje som den kom i). Maxsnus forbeholder seg retten til å avslå reklamasjoner dersom vi mener at årsaken bak klagen er utilstrekkelig.

 

LOVVERK OG EKSEMPLER OM LEVERING

LEVERING § 7

Etter forbrukerkjøpsloven § 7. Levering defineres som: «Levering skjer når tingen overtas av kunden». Det vil si at leveringen har skjedd når kunden har tatt kontroll over pakken. 1) Posten/Bring « levering til postkassen»: Levering har skjedd når pakken er lagt i kjøpers postkasse. 2) Posten/Bring « levering til hentested»: Levering er når pakken er levert til et hentested som «Postkontor» eller «Post i butikk». Leveringen er gjennomført når mottakeren fysisk har hentet pakken. Ytterligere informasjon om disse tjenestene vedrørende levering gis i sporingsinformasjonen på Posten.no eller i Posten-appen gjennom SMS og e-postvarsler sendt til kunden.

I følge Posten/Bring er pakken som standard fortsatt levert, selv om sporingen ikke viser dette. Etiketten med RFID-brikke er et tillegg til strekkoden, og sporingen aktiveres gjennom antenner under de ulike fasene gjennom frakten. Vær oppmerksom på at adresseetikettens RFID-brikke kan slutte å fungere på grunn av skade eller andre årsaker. I slike tilfeller vil RFID-varslingen stoppe. Pakken er fortsatt på vei til mottakeren som et vanlig brev.

I henhold til Postens vilkår er mottaker ansvarlig for at posten/Bring kan levere pakken på vanlig måte, f.eks. at det er tilstrekkelig plass i postkassen, og at postkassen er tydelig merket med navnet til mottaker som er registrert på adressen.

 

RISIKO ETTER LEVERING § 14

Etter forbrukerkjøpsloven § 14. Risikooverføring: «Risikoen går over på forbrukeren når tingen/varen er levert i samsvar med § 7 […]». Ved alle typer «postordre/nettsalg» overføres risikoen for varene til kjøper når han/hun har mottatt varene/pakkene, levert i henhold til det som tidligere er nevnt i avsnittet Levering. Posten/Bring og Maxsnus er derfor ikke ansvarlig for «pakken» etter levering. Dersom tingen/pakken forsvinner eller er skadet før fysisk besittelse er overført (før levering iht. § 7 er gjennomført), er Maxsnus ansvarlig for risikoen. Dersom varen/pakken blir borte eller skadet etter overtakelsen (etter levering § 7), er kjøper ansvarlig for risikoen og kostnaden.

Maxsnus vil derfor ikke erstatte pakker som mangler i postkassen etter «levering» og anbefaler å bruke fraktalternativer som krever at du fysisk henter pakken på et hentested som «post i butikk».

Eksempel 1:
Dersom mottaker ikke finner pakken i postkassen, etter å ha mottatt melding om levering eller fysisk levert av Posten/Bring, er verken Posten/Bring eller Maxsnus ansvarlig for dette. Kunden må derfor bære kostnaden for tapet siden pakken er registrert som levert § 7. Vi og politiet anbefaler at du anmelder tyveriet fra postkassen til politiet.

Eksempel 2:
Hvis du er hjemme og mottar en SMS om at pakken er levert, og deretter går ut etter to minutter for å hente pakken, og den ikke er der, må du umiddelbart kontakte Posten/Bring, som da må kontakte postbudet, eller du må prøve å finne postbudet selv. Postbudet «kan» ha lagt pakken i feil postkasse, eller noe annet som kan kobles til postbudet som har registrert pakken som levert. Kunden må i slike tilfeller bære kostnaden for tapet, siden pakken er registrert som levert § 7. Vi og politiet anbefaler at du anmelder tyveriet fra postkassen til politiet.

Maxsnus kan kontakte Posten/Bring og melde pakken som savnet for deg som mottaker, men vi er ikke erstatningspliktige for den.